A kdo že je Bůh?

27. prosince 2015 v 1:18 | Jezevčík |  Pelmel všeho druhu
Takže, abych na to nezapomněla, jako mám ve zvyku, píšu to rovnou na začátek;
Prosím, tento článek neberte útočně, jde pouze o můj názor a vy si myslete co chcete.

Chtěla bych se na něco zeptat křesťanů..
Bůh je milosrdný, odpouštějící a miluje lidstvo?
Podle Bible Bůh stvořil člověka k obrazu svému. Prostě chtěl mít někoho podobného. Také mu řekl, že nesmí dělat tu a tu určitou věc. Dále se v Bibli píše, že Bůh řídí všechny naše kroky a co se stane, stane se z vůle Boží. Což ovšem znamená, že to byl právě on, kdo navedl Evu, aby to jabko snědla, to on řekl Adamovi, aby poslechl Evu.
A pak je potrestal za něco, k čemu je sám navedl. Protože oni to museli udělat. Stalo se tak z vůle Boží.
Dále bůh (už ho odmítám psát s velkým) tvrdil, jak miluje lidi. A přitom to byl on, kdo řekl E + A synovi, aby zabil svého bratra. A pak ho za to potrestal.
Podle Bible jeon jediný tím, kdo může za všechny války. Ale sakra, někdo, kdo vás miluje, s radostí přihlíží, jak umíráte? A ještě k tomu pod jeho nožem? Asi těžko. Tomuhle říkám čisté pokrytectví a krvežíznivost.
Bůh nás prej stvořil takové, jací jsme a teď nás za to trestá? A ještě k tomu si troufá říct, že nás miluje a my jeho musíme taky?
A dále. Podle křesťanství se člověk páchající dobro dostane do nebe. Takže si z toho mám vyvodit, že nemám být milá, aby se ostatním líp žilo, ale abych něco dostala? Není to náhodou trochu sobecké?
Tvrdíte, jak je křesťanství tolerantní a svobodné.. A že se nikdy nešířilo násilím.. Jak mi vysvětlíte středověké "upalování čarodějnic"?
A mých výčitek by bylo..
Kdybych se zeptala nějakého "přesvědčeného" křesťana, jak je toto možné.. Co by mi na to asi řekl? Zajímá mě to. Takže, do komentů pište, co si o tom myslíte (jen se prosim vyhněte řečím typu "to je něco mimo lidské chápání", kdyby bylo, proč by se s náma asi ten "bůh zaobíral?).

A malá poznámka nakonec; nechci to uchvátat.. možná je to jinak. Já se jenom snažím dát do kupy to, co do nás hustí bible a církev atd..

Díky za pozornost,
Jezevčík
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 8. ledna 2016 v 19:58 | Reagovat

Já už odedávna tvrdím, jako že jsem absolutní Nekřesťan, že Bůh i Satan jedno jsou. Takže Máš pravdu. Za všechno může Bůh, který je svým způsobem velmi temný.
A s Křesťanstvím je to složité. Tak jako se dnes chová Islám, tak se v minulosti chovalo Křesťanství na vrcholu své slávy. Takže věřím, že i ten zmíněný Islám, který nejen podle mě oslavuje tu samou bytost, jen ji jinak říkají, se za nějakých 200 - 300 let umoudří.

2 nav nav | 7. února 2016 v 13:34 | Reagovat

Nejsem křesťan, spíš panteista, tudíž věřím, že božské jsoucno je celý svět i s aspekty zla.
Jsem teoretik (bez praktických zkušeností), ale pokusím se o několik bodů.
Jahve je bůh sobecký a žárlivý, je to bůh smluv, kterými člověka váže. Zároveň ale dal člověku svobodnou vůli a rozum (to jej činí obrazem božím, neb jiné bytosti tak nadány nejsou). Proto se člověk mohl sám rozhodnout, co učiní (například ohledně jablka). Jahve nevede kroky člověka svou vůlí. Má sice před-vědění o všem, ale to neznačí, že by o všem rozhodoval. Sice by údajně mohl, ale právě kvůli svobodné vůli to nedělá. Tedy ví, že dojde ke hříchu, porušení smlouvy, vraždě (Kain zabil bratra ze žárlivosti, ne z rozkazu), atd., nicméně nezabrání tomu, jelikož by tak narušil svobodnou vůli člověka.
Had navádějící Evu vskutku nemusel být Lucifer a mohl jednat na rozkaz Jahveho. Ostatně jsou další příklady, kde Jahve člověka pokouší (Abrahám), dokonce v sázce s Luciferem (Jób). Takové zkoušení by bylo beze smyslu, pokud by Jahve vládl nad vůlí člověka.
Člověk byl stvořen údajně dokonalý a nesmrtelný, ale prvním hříchem upadl v nedokonalost. Je na pováženou, zda tento první hřích spočívá pouze v porušení Jahveho zákazu, či v nabytí rozumu, respektive morálky (rozlišení dobrého a zlého).
Zabíjení čarodějnic a homosexuálů je už v Tóře (taky je tam zákaz nošení smíšených tkanin, stříhání vlasů, a podobné speciality). Nicméně je možná nasnadě oddělovat náboženství jak od církví, tak do jisté míry i od posvátných textů, které původně náboženství zakládají. Zdá se to sice jako paradox, ale praxe bývá taková, že většina věřících vlastní posvátný text důkladně nezná, ba jej třeba ani celý nečetli a spoléhají se na výklady kněží. Navíc s každým staletím se takové texty vzdalují realitě běžného života. Křesťanství, stejně jako islám a mnohá další náboženství, má množství variací, štěpení s různými důrazy na různá témata. Korán je sice údajně držen v původním znění, ale i tak jej obsažně interpretují zvláště muslimští právníci. Míním tedy, že nelze vždy klást rovnítko mezi individuální a masovou víru a obě jmenované nelze vždy ztotožňovat s posvátným textem, který uctívají. Občané také neznají všechny zákony státu, kterými se mají řídit.
Církevní mechanismy udržení poslušnosti jsou takřka mimo náboženství, ačkoli náboženství užívají jako nástroj. Církev je primárně sociálním uspořádáním. Jejím cílem (co se týče křesťanství) by mělo být vedení svých členů ke spáse (která leží mimo tento svět u vykupitele). Prakticky však mnohem spíše církev zajišťovala v historii společenský řád v hmotném světě. Tam spadají hrozby trestu věčného utrpění v pekle. Fungovalo to laciněji a účiněji, než vynucování řádu světskou mocí za užití násilí. To nicméně nevyvrací fakt, že mnohé církve užívaly v dobách své vlády násilí také. Dalo by se rozebírat, nakolik například delegovaly tuto činnost na světskou moc, ale na to by nestačila ani celá religionistická kniha.
Tolerance je vlastnost dlící primárně v člověku samém. Bylo by samozřejmě možné dožadovat se opory v jasném prohlášení posvátného textu, ale opět zde vyvstává důležitý fakt, že i posvátný text si lidé dle potřeby dokáží vyložit zcela libovolně. Viz například zcela jasné přikázání „Nezabíjej“ (Druhá Mojžíšova, 20:13, Bible 21). Domnívám se, že dnešní křesťané jsou značně liberálnější a tolerantnější (ale také vlažnější ve víře). Přesto bych se příliš nedivil, kdyby se někteří z nich dožadovali pálení knih série Harry Potter, případně i upalování wiccanů.
Bůh je mrtev, zabili jej křesťané, ale hází vinu na židy. Nezáleží na bozích, odměnách či hrozbách. Skrze většinu kultur prochází v obměnách jedno pravidlo, spíše výzva pro lidství: Miluj druhé, jako sám sebe; nečiň jim to, co si pro sebe nepřeješ a jednej s nimi tak, jak si přeješ, aby oni jednali s tebou. Není v té výzvě nutně pouze dobro, ale přinejmenším je to výzva k přímému a upřímnému jednání.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama